تکنولوژی پردازش تصویر (VCA) در دوربین های مداربسته

تکنولوژی پردازش تصویر (VCA)

تکنولوژی پردازش تصویر (VCA)


در مقالات گذشته در خصوص دوربین های مداربسته هوشمند توضیحاتی دادیم و در خصوص نحوه‌ی عملکرد این دوربین های مدار بسته صحبت کردیم. این دوربین‌ها از طریق تکنولوژی پردازش تصویر یا VCA که اختصار عبارت Video Content Analytics می‌باشد، به تجزیه و تحلیل تصاویر می‌پردازند و مغایرت‌ها را شناسایی می‌کنند و به اپراتور اطلاع می‌دهند

شاید دیده باشید که در اتاق‌های مانیتورینگ، اپراتورها معمولاً تصاویر دوربین های مدار بسته را رصد می‌کنند تا موارد مشکوک و یا جرایم در حال وقوع را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند اما واقعیت این است که به دلیل طاقت فرسا بودن این کار و خطای انسانی بسیاری از موارد می‌تواند از چشم اپراتور دور بماند. اما استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر به عنوان چشم دوم می‌تواند به اپراتور کمک کند تا نظارت دقیق‌تر و جامع‌تری بر فضا انجام دهد. در این مقاله قصد داریم برخی از قابلیت‌هایی که توسط تکنولوژی پردازش تصویر برای ما فراهم می‌شود را معرفی کنیم.

معمولاً تجزیه و تحلیل تصاویر دوربین های مدار بسته به صورت نرم افزاری صورت می‌گیرد و از بررسی و مقایسه چندین فریم متوالی این تضادها و مغایرت ها شناسایی می‌شوند (اما برخی از قابلیت‌ها هستند که برای به دست آوردن اطلاعات آنها جهت پردازش تصویر توسط نرم افزارها نیاز به ادغام سنسورهای خاص با دوربین های مدار بسته خواهید بود)

قابلیت‌های تشخیص حرکت، شمارش افراد تعقیب هوشمند، عبور از خط، تشخیص چهره، نقشه حرارتی همگی برخی از قابلیت‌هایی هستند که تکنولوژی پردازش تصویر (VCA) برای شما فراهم می‌کند:

قابلیت تشخیص (Motion Detection) :

این قابلیت را هم در دوربین های تحت شبکه و هم در دوربین های آنالوگ HD می‌توانید از پنل مدیریت دستگاه فعال کنید. دوربین های مدار بسته از طریق مقایسه هر فریم با فریم قبلی و مقایسه تغییرات آنها نسبت به یکدیگر می‌توانند به این تشخیص برسند. این مقایسه می‌تواند هرگونه تغییری را شناسایی کند. این تغییر می‌تواند حرکت، جنبش، اضافه یا حذف شدن یک سوژه به صحنه باشد و یا حتی تغییر ناگهانی نور تصویر باشد که با آن نیز رفتاری مشابه تشخیص حرکت خواهد داشت.

از محاسن این قابلیت می‌توان به تلفیق آن با سیستم ضبط تصاویر اشاره کرد یعنی دوربین مداربسته به محض تشخیص هر گونه حرکت، ضبط تصاویر را شروع خواهد کرد. این مسئله سبب خواهد شد تا برای ضبط تصاویر فضای ذخیره سازی کمتری استفاده شود. اما پیشنهاد می‌کنیم هیچ گاه این قابلیت را با سیستم‌های دزدگیر تلفیق نکنید. چرا که تشخیص کوچک‌ترین حرکتی یا تغییر نور ناگهانی، سیستم های دزدگیر و آژیرها را فعال خواهد کرد.

قابلیت شمارش افراد (people counting):

برای بهره‌گیر از این قابلیت لازم است در ابتدا مرزی فرضی برای دوربین مداربسته تعریف کنید، الگوریتم‌های شمارش افراد، با در نظر‌گیری پارامترهایی نظیر اندازه عرض شانه‌ها، داشتن دو دست و دو پا و … افراد را شناسایی می‌کنند و در صورت عبور چنین سوژه ای از مرز فرضی آن را شمارش می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با مشخص کردن جهت حرکت سوژه، تنها افرادی را که از یک سمت وارد یا خارج می‌شوند شمارش کنید.

قابلیت تعقیب هوشمند (Smart Tracking):

این قابلیت را بیشتر در دوربین های مداربسته PTZ (گردان) می‌توانید ببینید. به کمک این قابلیت می‌توانید سوژه مورد نظر را در محدوده‌ای که دوربین مداربسته پوشش می‌دهد دنبال کنید. این قابلیت نیز نیاز به تعریف پارامترهایی برای تشخیص سوژه دارد که پس از تعریف پارامترها، نوبت به تعیین نحوه‌ی تعقیب سوژه خواهد رسد. شما می‌توانید سوژه را به صورت دستی انتخاب کنید تا دوربین آن را در محدوده‌ی خود تعقیب کند یا با تعریف خطی یا محدوده‌ای فرضی در صورت ورود یا خروج سوژه‌ای به آن تعقیب آغاز شود.

در بخش دوم مقاله در خصوص سایر قابلیت‌هایی که تکنولوژی پردازش تصویر برای شما فراهم می‌کند صحبت خواهیم کرد .

چنانچه نیازمند انتخاب و یا مشاوره در خصوص دوربین های مداربسته هوشمند هستید می‌توانید از کارشناسان ما در یکتا سرویس کمک بگیرید و از خدمات دوربین مدار بسته ما بهره‌مند شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *