خدمات مجازی سازی شبکه

خدمات مجازی سازی یکتا سرویس

مجازی سازی

_

خدمات مجازی سازی

مجازی سازی شبکه، مسیر اجتناب ناپذیر پیش روی سازمان‌ها …

مجازی سازی سرور

خدمات مجازی سازی (Virtualization) در سال 1960 توسط شرکت آی‌بی‌ام (IBM) آغاز شد و به عنوان یک روش منطقی برای تقسیم منابع سیستم توسط رایانه‌های بزرگ، بین برنامه‌های مختلف ارائه شد. از آن زمان اصطلاح مجازی سازی گسترش یافت. به کمک مجازی سازی می‌توانیم به طور همزمان دو یا چند سیستم‌عامل را روی یک سرور راه‌اندازی کنیم.
کامپیوترهای امروزی از 4 لایه سیستم‌عامل، سخت‌افزار، داده و نرم‌افزار تشکیل شده‌اند که معمولاً به یکدیگر وابسته هستند. این وابستگی باعث می‌شود که در صورت بروز مشکل در سخت‌افزار سیستم‌عامل نیز دچار مشکل شود. مثلاً با سوختن هارد کامپیوتر، سیستم‌عامل از بین خواهد رفت. مجازی سازی سعی دارد تا با از بین بردن وابستگی بین این لایه‌ها مشکلات این چنینی را رفع کند.
به بیان دیگر مجازی سازی به شما اجازه خواهد داد تا چند نرم‌افزار کاربردی و سیستم‌عامل را روی یک سیستم فیزیکی پیاده‌سازی کنید. مجازی سازی منجر به افزایش بهره‌وری در هزینه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزارر و استفاده بهینه از منابع سیستمی خواهد شد.
این تکنولوژی نرم‌افزاری موجبات دگرگونی در چشـم انـداز فناوری اطلاعات (IT) و همچنین تغییرات اساسی در زیرساخت سازمان را فراهم می‌کند. هم‌اکنون شرکت‌هایی متعددی نظیر VMWare، KVM، CITRIX، Microsoft، Red Hat، Cisco در این حوزه فعالیت دارند و با ارائه راهکارهای مجازی سازی، انواع نرم‌افزارهای کاربردی و … بازار رقابتی این بخش را رهبری می‌کنند.

مزایا مجازی سازی

با فواید مجازی سازی شبکه بیشتر آشنا شوید

ماشین‌های مجازی روشی قوی و کارآمد برای رها شدن از مشکلاتی هستند که مدیران سازمان باید روزانه با آنها دست و پنجه نرم کنند. تنها کافی است یک سرور فایل ساده را به فناوری مجازی شده انتقال دهید تا با صرف زمانی کوتاه با مزایای این فناوری آشنا شوید و کل مرکز داده خود را به این فناوری تجهیز کنید.
از جمله فواید مجازی سازی می‌توان به افزایش سرعت و کیفیت سرویس‌های نرم‌افزاری و راندمان کاری، سهولت در پشتیبان گیری از اطلاعات، نگهداری ساده‌تر و بهینه‌تر سرویس‌ها، کاهش فضای فیزیکی مصرفی برای سیستم‌های IT در دیتاسنترها و حتی میز کاربران، کار و پایداری بی‌وقفه (حتی در صورت خرابی یا ارتقا سخت‌افزار)، کاهش چشمگیر مصرف پهنای باند در شبکه و افزایش پایداری شبکه کامپیوتری و زیر ساخت اشاره کرد.

  • صرفه جویی در هزینه‌ها و مصرف انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کوتاه مدت و بلند مدت از طریق پایین آمدن هزینه‌های نگهداری و نیروی انسانی، Cooling و Powering
  • پشتیبانی از سیستم‌ها و سرویس‌های قدیمی موجود در سازمان، استفاده بهینه از ظرفیت سخت‌افزار موجود از طریق یکپارچه سازی منابع سخت‌افزاری سازمان و کاهش نیاز به سخت‌افزار
  • تجمیع سرویس‌های سازمان در یک یا چند سرور، که باعث ایجاد مدیریت متمرکز و امنیت بالا می‌شود
  • تسریع در پیاده‌سازی سرویس‌های مختلف و ایجاد سریع سرویس‌های جدید در جهت افزایش راندمان کسب و کار
  • ارائه ماشین‌های مجازی به جای ماشین‌های فیزیکی و اجرای سیستم عامل‌های مختلف روی یک هاست فیزیکی

آگاهانه انتخاب کنید …

سوالات متداول در مورد مجازی سازی شبکه

مجازی سازی شبکه

برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند مجازی سازی تنها مختص مراکز داده یا دیتاسنترهای بزرگ است. این تصور، تصور غلطی است. شرکت‌های پیشرو در زمینه مجازی سازی این فناوری را جهت استفاده برای رده‌ی وسیعی از شبکه‌ها و بخش‌ها طراحی کرده‌اند.
چنان که پیش‌تر خواندید مجازی سازی طیف گسترده‌ای از نیازهای سازمان‌ها و افراد را در راستای استفاده بهینه‌تر از منابع، صرفه‌جویی و پایداری سرویس‌ها مرتفع می‌سازد. در ادامه به برخی از سوالات متداول در خصوص انواع روش‌های مجازی سازی و حوزه‌های مرتبط با آن پاسخ داده شده است.

گروه مهندسی یکتا سرویس در زمینه خدمات مجازی سازی با داشتن متخصصین فعال در این زمینه می تواند مشاور خوب و تامین کننده تجهیزات و برطرف کننده مشکلات خدمات مجازی سازی شما باشد.

Desktop Virtualization چیست ؟

مجازی سازی دسکتاپ فناوری نرم‌افزاری است که محیط دسکتاپ و نرم‌افزار کاربردی مرتبط را از دستگاه مشتری فیزیکی جدا می‌کند که برای دسترسی به آن استفاده می‌شود. مجازی سازی دسکتاپ را می‌توان در رابطه با مجازی سازی برنامه و سیستم‌های مدیریت نمایه کاربر استفاده کرد که اکنون «مجازی سازی کاربر» نامیده می‌شود تا یک سیستم مدیریت جامع دسکتاپ را ارائه دهد.

در این حالت تمام اجزای دسکتاپ مجازی می‌شوند، که اجازه می‌دهد تا یک مدل تحویل دسکتاپ بسیار قابل انعطاف‌پذیر و بسیار امن‌تر ارائه شود.

Storage Virtualization چیست ؟

در علم کامپیوتر، از مجازی سازی Storage برای استفاده از قابلیت های بهتر و ویژگی‌های پیشرفته‌تر در سیستم های ذخیره سازی داده‌های کامپیوتری استفاده می‌کند.

به طور کلی، یک “سیستم ذخیره سازی” نیز به عنوان یک آرایه ذخیره سازی یا آرایه دیسک یا فیلترینگ شناخته می شود. سیستم های ذخیره سازی به طور معمول از سخت افزار و نرم افزار خاص همراه با درایوهای دیسک استفاده می کنند تا ذخیره سازی بسیار سریع و قابل اطمینان برای پردازش و پردازش داده ها فراهم شود. سیستم های ذخیره سازی پیچیده هستند و ممکن است به عنوان یک کامپیوتر خاص طراحی شده برای ایجاد ظرفیت ذخیره سازی همراه با ویژگی های پیشرفته حفاظت از داده ها تولید شوند.

درایو دیسک تنها یک عنصر در یک سیستم ذخیره سازی، همراه با سخت افزار و نرم افزارهای جاسازی شده ویژه درون سیستم است.

Server Virtualization چیست ؟

مجازی سازی سرور، مخفی کردن منابع سرور است، از جمله تعداد و هویت سرورهای فیزیکی فردی، پردازنده ها و سیستم عامل ها، از کاربران سرور. سرپرست سرور از یک برنامه نرم افزاری برای تقسیم یک سرور فیزیکی به محیط های مجازی استفاده می کند. محیط مجازی گاهی اوقات به نام سرور مجازی خصوصی شناخته می شود، اما آنها نیز به عنوان مهمان، نمونه، ظروف یا شبیه سازی شناخته می شوند.

Network Virtualization چیست ؟

مجازی سازی شبکه به عنوان مجازی سازی خارجی طبقه بندی شده است، ترکیبی از بسیاری از شبکه ها و یا بخش های شبکه به یک واحد مجازی، یا مجازی سازی داخلی، ارائه قابلیت شبکه مانند اجزای نرم افزار در یک سرور شبکه واحد. در تست نرم افزار، توسعه دهندگان نرم افزار از مجازی سازی شبکه برای تست نرم افزاری استفاده می کنند که در شبیه سازی محیط های شبکه ای هستند که در آن نرم افزار برای استفاده در نظر گرفته شده است.

Application Virtualization چیست؟

مجازی سازی برنامه کاربردی فناوری نرم‌افزاری است که برنامه های کامپیوتری را از سیستم عامل پایه ای که آن را اجرا می کند محاصره می کند. یک برنامه کامل مجازی شده به معنای سنتی نصب نشده است اگر چه هنوز همانند آن اجرا شده است.

Data Center Virtualization یا Private Cloud چیست؟

منظور از مرکز داده یا Data Center محلی هست که شما کلی سرور فیزیکی دارید، کلی روتر و سوییچ فیزیکی دارید، کلی زیرساخت شبکه فیزیکی دارید، کلی تجهیزات و مکانیزم های مانیتورینگ دارید، کلی تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات یا Storage‌های فیزیکی دارید و ….

حالا وقتی صحبت از Data Center Virtualization یا مجازی سازی مرکز داده میشه یعنی شما کلی سرور مجازی غیرقابل لمس دارید، سوییچ‌ها و روترهای مجازی دارید، زیرساختارهای شبکه مجازی شده دارید، تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات یا Storage های مجازی دارید، ترافیک مجازی دارید، مدیریت ترافیک مجازی دارید، مانیتورینگ مجازی دارید و …

که همه اونها توسط یک مجموعه‌ای به نام مجازی سازی مرکز داده انجام می‌شه که مثلا مجموعه نرم افزاری VMware VSphere یکی از این پکیج‌های مجازی سازی مرکز داده هست.