توپولوژی Bus در شبکه کامپیوتری

توپولوژی Bus در شبکه کامپیوتری

يکی از رايج‌ترين توپولوژی‌ها برای پياده‌سازی شبکه های LAN است . در مدل فوق از يک کابل بعنوان ستون فقرات اصلی در شبکه استفاده شده و تمام کامپيوترهای موجود در شبکه ( سرويس دهنده ، سرويس گيرنده ) به آن متصل می گردند. این کار از لحاظ منطقی ممکن است عجیب باشد ، اما نصب و راه اندازی شبکه هایی این چنینی بسیار ساده می‌با شد. در توپولوژی Bus بیشر از کابل کواکسیال استفاده می شود.

در توپولوژی Bus در آن واحد تنها یک کامپیوتر می تواند یک Packet را انتقال دهد. در اینتوپولوژی Bus کامپیوترها تنها Packet هایی را که شامل آدرس آنهاست می پذیرند. یک Packet ازلحظه ارسال شدن توسط کامپیوتر مبداء تا لحظه دریافت توسط کامپیوتر مقصد در طول مسیر در حرکت است . این بدان معنی است که شبکه تا زمانی که کامپیوتر مقصد آن Packet را بپذیرد اشغال می شود. در توپولوژی Bus برای جلوگیری از bounce ،اجزایی به نام ترمیناتور را در دو سر انتهایی کابل قرار می دهند. یک ترمیناتور سیگنالهای الکتریکی را جذب کرده و کابل را آزاد می کند ، بنابراین کامپیوترها می توانند Packet ها را به شبکه بفرستند .

توپولوژی Bus یک توپولوژی بی بهره است . این بدان معنی است که در توپولوژی Bus یک کامپیوتر اطلاعات را دریافت میکند ومی فرستد و هیچ data ای را دوباره تولید نمی کند ،بنابراین اگر یک کامپیوتر در یک شبکه fail شود شبکه از کار خواهد افتاد .

یکی از مزایای توپولوژی Bus هزینه آن می باشد. توپولوژی Bus کمتر از Star ویا Mesh کابل مصرف می کند. دیگر مزیت این شبکه سادگی نصب و راه اندازی شبکه می باشد. مهمترین عیب توپولوژی Bus مشکل بودن عیب یابی آن می باشد.

مزايای توپولوژی BUS :

  • کم بودن طول کابل: بدليل استفاده از يک خط انتقال جهت اتصال تمام کامپيوترها، در توپولوژی فوق از کابل کمی استفاده می شود. موضوع فوق باعث پايين آمدن هزينه نصب و ايجاد تسهيلات لازم در جهت پشتيبانی شبکهخواهد بود. 
  • ساختار ساده: توپولوژی BUS دارای يک ساختار ساده است . در مدل فوق صرفا” از يک کابل برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.
  • توسعه آسان: يک کامپيوتر جديد را می توان براحتی در نقطه ای از شبکه اضافه کرد. در صورت اضافه شدن ايستگاه‌های بيشتر در يک سگمنت ، می توان از تقويت کننده هائی به نام Repeater استفاده کرد.

معايب توپولوژی BUS :

  • مشکل بودن عیب یابی شبکه: با اينکه سادگی موجود در توپولوژی BUS امکان بروز اشتباه را کاهش می دهند، ولی در صورت بروز خطا کشف آن ساده نخواهد بود. در شبکه هایی که از توپولوژی فوق استفاده می نمايند ، کنترل شبکه در هر گره دارای مرکزيت نبوده و در صورت بروز خطا می بايست نقاط زيادی بمنظور تشخيص خطا بازديد و بررسی گردند.
  • ايزوله کردن خطا مشکل است . در صورتيکه يک کامپيوتر در توپولوژی فوق دچار مشکل  گردد ، می بايست کامپيوتر را در محلی که به شبکه متصل است رفع عيب نمود. در موارد خاص می توان يک گره را از شبکه جدا کرد. در حالتي که اشکال در محيط انتقال باشد ، تمام يک سگمنت می بايست از شبکه خارج گردد.

نصب کابل در یک شبکه Bus :

1- همه کامپیوتر ها در کارت شبکه یک اتصال دهنده BNC دارند.

2- کابل را بین کامپیوتر ها روی یک خط رد کنید ، طول کابل بیش از 185 متر نباشد.

3- از یک ابزار Crimping برای جاگذاری اتصال دهنده BNC در انتهای تمام کابل ها استفاده کنید .

4- یک T-connector روی همه رابط‌های BNC قرار دهید .

5- انتهای هر کابل را به T-connector متصل کنید .

6- ترمیناتور را روی دو کامپیوتری که در انتهای Bus قرار دارند و هر کدام یک سوکت T-connector خالی نیز دارند وصل کنید.


منبع: سایت یکتا فن آوران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *