سیستم نظارت تصویری هوشمند (IVS)

سیستم نظارت تصویری هوشمند

اگر تا به حال قصد کرده باشید برای نظارت هوشمندانه بر یک فضا از سیستم نظارت تصویری هوشمند (IVS) استفاده کنید حتما متوجه شده‌اید که اکثر دوربین های مداربسته هوشمند، که دوربین های تحت شبکه نیز می باشند ، ویژگی تحت عنوان IVS دارند. اما اینکه این ویژگی چیست و چه کمکی بر نظارت هوشمند یک فضا می کند را در این مقاله خواهیم خواند.

IVS مخفف عبارت Intelligent Video surveillance System می‌باشد که آن را “سیستم نظارت تصویری هوشمند” معنی می‌کنند. دوربین های مداربسته هوشمند بر مبنای الگوریتم‌ها، تصاویر دریافتی را تجزیه و تحلیل می‌کنند و در صورت تشخیص مغایرت‌ها، هشدارهای لازم را ارسال می‌کنند. در ادامه برخی قابلیت‌هایی را که سیستم نظارت تصویری هوشمند برای ما فراهم می‌کند را بررسی خواهیم کرد:

اولین قابلیت Tripwire است; این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که با ترسیم خطی فرضی، مرزی را مشخص کنید تا در صورت هرگونه تجاوزی از این حریم توسط هر جسم یا شخصی تصویری برای شما ارسال شود.

شکل دیگری از این قابلیت وجود دارد که آن را با نام Intrusion به معنی نفوذ می‌شناسند و به شما این امکان را می‌دهد که به جای ترسیم یک خط، یک محدوده را به هر شکلی ترسیم کنید. محدوده فرضی ایجاد شده می‌تواند به هر شکلی باشد و با تعریف این محدوده فرضی در صورت نفوذ هرگونه شی، شخص یا حتی جانوری به آن هشدار و اخطارهای لازم را دریافت خواهید کرد.

قابلیت Abandoned Object که آن را قابلیت شی رها شده می‌نامند به شما کمک می‌کند تا در محدوده مشخص شده اگر بسته‌ای برای مدتی معین رها شده باقی ماند، هشدار دریافت کنید. تصور کنید در ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز خرید بزرگ یا مکان‌های پر تردد بسته‌هایی که افراد به دلیل غفلت از آن‌ها یا به هر دلیل دیگری جا مانده‌اند، به کمک این قابلیت می‌توانید شناسایی کنید. این قابلیت تا حدودی می‌تواند در تامین امنیت مناطق حساس نیز کاربرد داشته باشد و از بسیاری از خرابکاری ها جلوگیری بعمل آورد.

قابلیت مشابه دیگری وجود دارد که با نام Missing object ، بدین صورت که شما با مشخص کردن شی‌ای خاص، در صورت جابه‌جا شدن، مفقود شدن، ربوده شدن آن و مسائلی از این قبیل به سرعت اخطاری در این خصوص دریافت می‌کنید. قابلیت‌های این چنین برای حفاظت از اشیا گران بها بسیار کاربردی است و در موزه‌ها، گالری‌ها می‌تواند نظارت بر فضا را آسان‌تر کند.

دوربین های مداربسته هوشمند می‌توانند به کمک قابلیت Scene Change ، تغییر در صحنه‌ای که در حال رکورد تصاویر آن هستند را شناسایی کنند. هر گونه تغییری در دوربین مداربسته مانند تغییر سمت و سوی دوربین، خارج کردن دوربین از پایه و حتی پوشاندن روی دوربین که خود به نوعی تغییر در صحنه محسوب می‌شود، توسط دوربین های هوشمند قابل شناسایی و اخطار هستند.

اکثر دوربین های هوشمند این چهار قابلیت را پوشش می‌هند. اما این‌ها تنها قابلیت‌های دوربین های هوشمند نیستند. دوربین های هوشمند پیشرفته‌تر قابلیت‌هایی مانند شناسایی چهره، ردیابی افراد، تشخیص محدوده‌های حرارتی و بسیاری قابلیت‌های دیگر را پوشش می‌دهند که در مقالات بعدی به آن‌ها و کاربردهای آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

چنانچه نیازمند انتخاب و یا مشاوره در خصوص دوربین های مداربسته هوشمند هستید می‌توانید از کارشناسان ما در یکتا سرویس کمک بگیرید و از خدمات دوربین مدار بسته ما بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *