تکنولوژی پردازش تصویر (VCA) دوربین های مداربسته – بخش دوم

تکنولوژی پردازش تصویر (VCA)

تکنولوژی پردازش تصویر (VCA)


 

در بخش اول مقاله “تکنولوژی پردازش تصویر (VCA) در دوربین های مدار بسته” در خصوص قابلیت‌های دوربین های تحت شبکه ای صحبت کردیم که توانایی تجزیه و تحلیل تصاویر را دارند و در صورت تشخیص هرگونه تخطی، آن را به اپراتور گزارش می‌دهند. پیرو مقاله پیشین قصد داریم سایر قابلیت‌هایی که توسط تکنولوژی پردازش تصویر توسط دوربین های مداربسته هوشمند فراهم می‌شوند صحبت کنیم.

تلفیق تکنولوژی پردازش تصویر با هوش مصنوعی می‌تواند پیشرفته‌ترین قابلیت‌های هوشمندی را برای دوربین های مداربسته فراهم کند. از پیچیده‌ترین این قابلیت‌ها می‌توان به قابلیت تشخیص چهره یا شناسایی چهره اشاره کرد.

تکنولوژی تشخیص چهره (Face Detection) :

تکنولوژی پردازش تصویر می‌تواند با تعریف الگوریتم‌های خاص برای دوربین مداربسته این امکان را فراهم سازد تا چهره افراد را تشخیص دهند. این تشخیص می‌تواند از جهات مختلفِ صورت انجام شود. دوربین های مداربسته پس از طی کردن فرآیند تشخیص صورت و چهره، تصویر را بر روی سرور یا دستگاه های ضبط تصاویر ( DVRیا NVR) ذخیره می‌کند.

مزیتی که این قابلیت ایجاد می‌کند این است که برای کنترل افرادی که به یک فضا وارد و یا از یک فضا خارج شده‌اند دیگر نیازی به جستجو میان فیلم‌ها نیست بلکه از روی تصاویر این کار سریعتر انجام می‌شود و حتی جزئیاتی همچون تاریخ و ساعت ورود و خروج آن‌ها نیز مشخص می‌شود.

به دوربین های مداربسته ای که توانایی تشخیص چهره دارند دوربین های مداربسته فیس کچر (Face Capture Camera) نیز می‌گویند که ممکن است این اصطلاح را در خصوص آن‌ها شنیده باشید.

تکنولوژی شناسایی چهره (Face Recognition) :

این قابلیت علاوه بر اینکه به دوربین مداربسته قدرت تشخیص هوشمندانه چهره افراد را می‌دهد آن را قادر می‌سازد تا چهره افراد را نیز شناسایی کند. این قابلیت به مراتب پیچیده‌تر از قابلیت تشخیص چهره است. به کمک این قابلیت می‌توان بسیار دقیق تر بر فضا نظارت کرد. مثلا با شناساندن چهره فرد مورد نظر از روی عکس او می‌توانید از دوربین مداربسته بخواهید تا در صورت رویت شخصی با چنین ویژگی و مشخصات ظاهری فوراً اخطاری صادر کند و یا حتی شخص مورد نظر را ردیابی و تعقیب کند.

هر چه کیفیت تصاویر دریافتی توسط دوربین های مداربسته بالاتر باشد، دوربین عملکرد رضایت بخش‌تری در فرآیند تشخیص از خود نشان می‌دهد. همچنین کیفیت تصویر رابطه مستقیمی نیز با سرعت انجام فرآیند تشخیص دارد به عبارتی دیگر هرچه کیفیت تصویر بالاتر باشد، تشخیص و شناسایی چهره افراد نیز سریع‌تر انجام خواهد شد.

معمولاً استفاده از این دوربین‌ها در مکان‌های پرتردد نظیر ترمینال‌ها ، فرودگاه‌ها ، راه‌آهن‌ها ، متروها ، مراکز خرید بزرگ و یا مراکزی که حساسیت نظارت بر آنها بالاست ، صورت می‌گیرد و نصب آن‌ها در مکان‌هایی مانند خانه‌ یا محل کار توجیهی ندارد زیرا عملکرد آن‌ها فراتر از چیزی است که از نصب دوربین در این مکان‌ها انتظار می‌رود.

چنانچه نیازمند انتخاب و یا مشاوره در خصوص دوربین های مداربسته هوشمند هستید می‌توانید از کارشناسان ما در یکتا سرویس کمک بگیرید و از خدمات دوربین مدار بسته ما بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *