اصطلاحات دوربین مدار بسته


دید مفید

میزان مسافتی که دوربین می تواند تصویر واضحی از آن تشکیل دهد .

زاویه دید

به مقدار فضا و زاویه که دوربین می تواند ببیند .

نوع لنز

لنز دوربین مدار بسته عدسی است که نورهای تابیده شده به دوربین مدار بسته را از خود عبور میدهد و به سنسور تصویر دوربین مدار بسته می رساند انواع لنز های دوربین مدار بسته را به سه دسته میتوان تقسیم کرد 1. ثابت 2 . وریفوکال 3. موتورایز و تفاوت این لنزها در نحوه تغییر فاصله کانونی می باشد .

نوع فوکوس

تغییر فاصله کانونی لنز دوربین مدار بسته با توجه به فاصله جسم از دوربین مدار بسته جهت دستیابی به تصویری واضح را فکوس می گویند ، فکوس می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک باشد .

کاهش نویز تصویر

تقویت سیگنال تصویر در هنگام تاریکی جهت تشکیل تصویری روشن تر ، سبب تقویت نویز تصویر نیز می شود که باعث برفکی شدن تصویر دوربین مدار بسته و یا نقطه رنگی روی تصویر ایجاد می شود که دلایل رایج نیز تصویر می باشد جهت کاهش اثر سوء نویز ایجاد شده بر کیفیت تصویر دوربین مدار بسته تکنولوژ های مختلفی وجود دارد

نرخ فریم

هر تصویر متحرک از نمایش متوالی چندین تصویر ثابت تشکیل می شود هر یک از این تصاویر ثابت را یک فریم می نامند . به تعداد تصاویر ثابتی (فریمی ) که در یک ثانیه ثبت می شود نرخ فریم میگوند هر چند نرخ فریم بیشتر باشد ویدئو ضبط شده نیز روان تر و با کیفیت تر خواهد بود .

فاصله کانونی

به فاصله میان لنز ودوربین مدار بسته (عدسی ) تا سنسور تصویر فاصله کانونی می گوییند سنسور تصویر در کانون لنز (عدسی) قرار می گیرد .

کنترل کننده کیفیت تصویر

مکانیزنی الکترونیکی است که وظیفه کنترل نور محیط را بر عهده دارد ، هنگامی که نور محیط کم باشد این مکانیزم با تقویت الکترونیکی سیگنال تصویر ، تصاویر را پر نور تر می کند .

گستره نمایش پویا (WDR)

اگر دوربین مدار بسته را در مکانی نصب کنید که لنز آن رو به منبع نور قرار گیرد ، تصویر سوژه تاریک می شود اما تکنولوژی WDR سبب متعادل نور در کل تصصویر می شود و کمک می کند تصویری واضح از نقاطی با تضاد کنتراست بالا تشکیل شود .

سیستم اسکن

دریافت اطلاعاتی که توسط سنسور تصویر تولید شده و تشکیل تصویر بر اساس این اطلاعات وظیفه سیستم اسکن می باشد . برای دریافت و پردازش این نوع اطلاعات به منظور تشکیل تصویر دو تکنولوژی PROGRESSIVE و INTERLACE  وجود دارد . کیفیت تصویر نهایی از تکنولوژی که سیستم اسکن از  ان بهره می گیرد متاثر خواهد بود .

سرعت شاتر

سرعت شاتر که معمولا به صورت یک بازه و بر حسب کسری از ثانیه بیان می شود .  نشان می دهد که برای تشکیل یک تصویر حد اقل و حد اکثر چه مقدار زمان باید صرف شود . میزان نور محیط و حساسیت حسگر تصویر فاکتور های تاصیر گذار بر مدت زمان لازم برای تشکیل تصویر می باشند .

منبع تغذیه

دوربین های مدار بسته با ولتاژ 12 ولت کار می کنند و ظرفیت اتصال به برق شهری 220 ولت را ندارند برای تامین ولتاژ مورد نیاز دوربین مدار بسته به منبع تغذیه ای که این ولتاژ را فراهم میکند نیاز می باشد .

حسگر تصویر

نورها پس از عبور از لنز دوربین مدار بسته بر روی حسگر تصویر تابیده می شود حسگر تصویر در کانون لنز قرار دارد حسگر تصویر نور تابیده شده را به سیگنال الکتریکی تبدیل میکند . سطح حسگر تصویر از سلول ها یا پیکسلهای حساس به نور پوشانده شده که با تابش نور به آن ها نور را جذب کرده و تبدیل به بار ها و امواج الکترونیکی می کندد. کیفیت تصویر به نوع حسگر اندازه و تعداد پیکسل در سطح حسگر بستگی دارد .

حد اکثر دیافراگم

دیافراگ در دوربین مدار بسته عملکردی مشابه مردمک چشم انسان را دارد دیافراگم درچه ای است که میزان نور ورودی به دوربین مدار بسته را کنترل میکند دریچه های دیافراگم یا ثابت هستند یا قابلیت تنظمی به صورت دستی و اتوماتیک را دارند میزان گشودگی دریچه دیافراگم با میزان فوکوس رابطه معکوس دارد هر چه دریچه دیافراگم بازتر باشد میزان فوکوس دوربین کمتر می شود .

حداقل روشنایی

این ویژگی تعیین کننده حد اقل نور مورد نیاز برای تشکیل تصویری با کیفیت مطلوب است و واحد اندازه گیری آن لوکس است . هر چه حسایت دوربین مدار بسته به نور بیشتر باشد دوربین کار آمدتری  خواهد بود به عبارتی دیگر هر چه دوربنی مدار بسته برای تشکیل تصویر به نور کمتری احتیاج داشته باشد کار آیی آن بیشتر خواهد بود .

تشخیص روز و شب

این قابلیت به دوربین مدار بسته این امکان را می دهد با سنجش میزان روشنایی محیط قابلیتهای مختص به حالت شب و روز را فعال کند و یا به عبارتی بهتر میان حالت شب و روز سوئیچ کند .

جبران نور پس زمینه

تکنولوژی های مختلفی جهت تنظیم و بهینه سازی روشنایی تصویر وجود دارند . تفاوت در شدت نور پس زمینه یا پیش زمینه می تواند موجب بی کیفیتی تصویر شود . هر کی از این تکنولوژیهابه نوعی سعی بر متعادل سازی نور در کل تصویر دارند .

بالانس سفیدی نور

در صورت وجود منابع نوری مختلف در یک محیط دوربین مدار بسته به کمک این قابلیت نور سفید را از سایر نور ها تمیز می دهد در نتیجه تصویر تشکشیل شده رنگهای طبیعی تر و واقعی تر خواهد داشت .

 تعداد IR LED  

 IR LED  ها  LED  های ساطع کننده اشعه مادون قرمز هستند . این LED ها با هدف ایجاد دید بهتر در تاریکی ( یا در هنگام شب ) دوربین مدار بسته تعبیه می شودن . دوربین مدار بسته در هنگام تاریکی ، با تشخیص کمبود نور به کمک سنسور نور ، LED های مادون قرمز را فعال میکرده تا تصویر بهتری در هنگام تاریکی تشکیل دهد تعداد LED  به میزان برد مورد انتظار از دوربین مدار بسته در شب بستگی دارد .

چنانچه نیازمند انتخاب و یا مشاوره در خصوص دوربین های مداربسته هستید می‌توانید از کارشناسان ما در یکتا سرویس کمک بگیرید و از خدمات دوربین مدار بسته ما بهره‌مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *